неделя , 24 септември 2017
Начало / Предавания / еМисия България / Светослав Живков: Трети март символизира идеята за свобода и обединение

Светослав Живков: Трети март символизира идеята за свобода и обединение

Трети март, ако се абстрахираме от чисто историческите и академични въпроси – какво точно е станало, е важно какво символизира. Трети март вече повече от 100 години символизира идеята за свобода и за обединение. Точно какво ще представлява това обединение – дали ще бъде обединение на всички българи в една държава, или ще бъде обединение около идея за някаква кауза, около някакви ценности, е въпрос на гледна точка.

Това коментира историкът д-р Светослав Живков, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“.

Той коментира в предаването еМисия България кои са митовете и легендите около датата 3 март и какво струва Руско-турската война на българите. 

„Първо, трябва да разберем какво означава Русия. Ако я гледаме от гледна точка на руския народ, то той приема войната като война за освобождение на брата – роб, а ако говорим за Русия като руските политици, дипломация и руския император, то тя влиза във войната, преследвайки интересите си в региона. Просто в конкретния момент имаме сходство между българските и руски интереси“, посочи историкът.

„Освобождението ни струва възстановяването и началото на процеса по формиране на модерната българска държава. Ако разглеждаме струването в негативен план, винаги има цена – няколко десетки хиляди българи, които загиват във войната, чисто финансово – Временното руско окупационно управление, което се установява тук, се издържа от българите. В по-общ план освобождението от руската армия струва създаването на заблуди в българското общество, че Бълария и Русия винаги трябва да бъдат непременно заедно, но това не трябва да замъглява всичко хубаво, което носи тази война на българите“, добави още той.

По думите му за едно общество митовете не винаги са лошо нещо.

„Може би един от най-големите митове е, че със Сан-Стефанския договор се основава модерната българска държава. Истината е, че ако говорим за международните договори, че това става няколко месеца по-късно с Берлинския договор, който за съжаление не повтаря териториалните клаузи“, посочи историкът.

„Моето послание днес е да бъдем повече добри и по-малко да се мразим“, каза още той.

 

Вижте също

Възможно ли е да сме независими в епохата на глобалния свят?

Колко независими можем да бъдем в глобалния свят? Каква е независимостта на България като член …