четвъртък , 21 септември 2017
Начало / Предавания / Честно Казано / Митко Щерев и Васил Стоев за Държавна сигурност и „музикалните ченгета“

Митко Щерев и Васил Стоев за Държавна сигурност и „музикалните ченгета“

Преди дни Комисията за разкриване на досиетата на Държавна сигурност публикува изследването „Държавна сигурност и българското музикално изкуство“. Десетки години по-късно в него могат да се прочетат тайните откровения на агенти с благозвучни имена: какво правела Богдана Карадочева в Канада, командирована с група „Тангра” да представя България, чии хитове пеела Лили Иванова, за да стане звезда, какви хонорари смъквал от турнетата си оперният ас Николай Гюзелев, враждувал ли е с Николай Гяуров и прочее пикантерии от живота под похлупак, дирижиран от доноси и страх.

Дали обаче осветяването на подобни документи десетилетия по-късно играе ролята на освобождение и на катарзис  или е закъсняло ненужно възмездие – коментираха композиторът и създател на група „Диана експрес” Митко Щерев и Васил Стоев – Ампега, рок и поп изпълнител, съосновател на група „Импулс”.

„Факт е, че е имало контрол. Той се е разпространявал върху всички варианти на музикалното изкуство. Обаче кои са пострадалите, които сега могат да се правят на дисиденти, е една въпросителна. 80-те години бяхме на Ален Маг, фестивалът на политическата песен. „Щурците“ трябваше да пеят „Бандера роса“ („Червенпото знаме“). Накрая на фестивала става това пеене. Кой обаче мислиш, че излезна с червеното знаме и да го развее от сцената?!? Един виден дисидент разнесе знамето по сцената – Кирчо Маричков“, каза Васил Стоев – Ампега.

На всеки пет – шест човека оркестър е имало поне един, които да носи доноси, посочиха и двамата музиканти.

„За поп музиката не знам защо от 500 страници в книгата има само 18 – 20 страници, което е изключително малко. Въпреки всичко в тях има изключително интересни неща. В книгата агент Чавдар пише за Лиляна Цонева, която беше голям фактор в радиото, „подбирала чужди хитове, за да бъдат записвани на български, а чуждото изпълнение се изтривало. И чрез непрекъснато излъчване на определената песен ежедневно ги налагат като български“. Това е потресающо. Първо, става въпрос за уникална кражда по европейския закон за интелектуалната собственост. Краде се мелодия, аранжимент, след това се дава на български изпълнител оригиналът, а оригиналът се изтрива. В цялото нещо участват и изпълнителите, а от всичко Лиляна Цонева няма никаква полза. Ползата е за българсите изпълнители, които изпозват световни хитове и стават звезди“, коментира композиторът Митко Щерев.

Двамата гости започнаха да разиграват игра с първите думи на известни песни и да разкриват техните оригинали.

„Пак ще се срещнем след 10 години“ е песен на италианска група, която не е пускана никога. „Ще продължавам да… пея“ е най-големият хит на Хосе Филициано. „Лодка в реката…“ – най-големият хит на Стикс. „Спри се, повярвай, спри се“ е на „Юрая Хийп“, посочиха музикантите.

Най-голямото шоу е, че бяха включили една от тях в първите 10 на столетието, без да знаят, че тя не е българска, допълни Васил Стоев – Ампега.

„Ако си представим, че бяха пускали, а те трябваше, оригиналите, какво щеше да стане с нашите български звезди? Може би, нищо“, категоричен бе Митко Щерев.

Двамата музиканти изтъкнаха, че комисиите в радиото, определящи какво да се слуша, са били мракобесни.

Тук изкарват виновна за всички комисии Лиляна Цонева, което е тотална подмяна, защото човекът, който стоя най-много в комисията и беше от първостепенно значение, бе Вили Казасян, подчерта Митко Щерев. Той бе категоричен, че има полза от книгата „Държавна сигурност и българското музикално изкуство“.

Целия разговор с Митко Щерев и Васил Стоев – Ампега можете да видите във видеото:

Вижте също

Красимир Янков от БСП за привилегиите, силата и отговорностите на опозицията

„Като опозиция не се чувстваме добре, ако задавахме дневния ред щяхме да се чувстваме добре“, …

4 коментара

  1. значи, ако тоя младеж Гущеров наистина се е образовал по тези места и се е оженил за Мара, то тогава работата е още по-зле!!! Нали така??? Щото да учиш в УНСС и да си фен на Мара е нормално, но другото е патология!

  2. Пращал го е да се дипломира на Луната и докторантура при Пайнера! хахахахаха

  3. Алоууууу, Ампега, нещо се бъркаш, тоя Добри Гущеров праща сина си за малко във Варненския свободен, а после в УНСС /в хармония с вкуса на времето, пардон зелето, май още не се е дипломирал/. При това обществена тайна, е, по-полека, нищо, че сте масони!!!!

  4. Дървосекачът

    Вероятно г-н Щерев ще Се сепне, ама Пак да предложа :
    – Halls of Valhalla (J.P.) . Ютубиране.