четвъртък , 14 декември 2017
Начало / Предавания / еМисия България / Човекът, който „помирисва“ добрите филми, преди да ги е гледал

Човекът, който „помирисва“ добрите филми, преди да ги е гледал

„Перфектно чувство“, „Това трябва да е мястото“ „Големият полицай от малкия град“, „Шутирай като Бекъм“, както и „Невинни лъжи“, „1984“. Общото между тези филми е Саймън Пери – един от най-влиятелните продуценти в европейската филмова индустрия. Той идва в България почти всяка година, в търсене на нови обещаващи проекти на съпътстващия бизнес форум на София филм фест София Мийтингс.

„Обичам да идвам тук, защото тук идват добри хора – хора с добър вкус, сподобни да вземат решения, хора с истинско положително отношение към европейското кино. Затова се надявам да открия интересни проекти“, сподели той пред камерата на Би Ай Ти.

Именно в София Саймън Пери чува за първи път за филма „Дете за сряда“ на унгарската режисьорка Лили Хорват, който беше показан и на 20-я София филм фест. „За този проект научих, защото беше представен на форум тук в София, като проект, който търси партньори. Тогава се запознах с режисьорката Лили и нейния продуцент, харесах проекта тогава, „миришеше“ хубаво, а после се превърна в удивителен филм“, подчерта Пери.

Големият продуцент с богат международен опит умее да познава бъдещите успешни филми още от сценария. „Филмът трябва да бъде за нещо съществено. Трябва да има причина да разкаже определена история. Чистото забавление, само доброто прекарване, не е достатъчно, поне според мен. Филмът трябва да казва нещо за нашия начин на живот, за живота на хората, за живота ни днес. Освен това трябва да го казва по наистина достоверен начин. Предполагам, че точно това търся във филмите – някаква значимост, нещо наистина ново“, убеден е Пери.

Британецът има особено влечение към киното от Балканите и Източна Европа. Той е продуцент на емблематични заглавия като „Ничия земя“ на босненеца Данис Танович и „Преди дъжда“ на македонския продуцент Милчо Манчевски.

„Мисля, че тук има много силна традиции в разказването на истории. Преподава се във филмовите училища, в академиите по изкуствата, преподава се добре и се преподава добре отдавна. Има много добри стари майстори – големи режисьори и продуценти от онези години. Сега обаче има ново поколение творци и нови филми, някои от които звучат много обещаващо. Надявам се тези силно развити традиции в разказването на истории – подправени с един особен черен хумор, който аз много харесвам – надявам се повече филми да съдържат това“, изтъкна Пери.

Той има и дългогодишен опит като директор на национални фондове за кино – във Великобритания, Ирландия, а последно – в Швеция. „Филмовият фонд означава пари, но мисля, че всеки филмов фонд има и друга отговорност, а именно да възпитава увереност сред кинотворците, а и да посочва посоката, в която да се развива киното в дадена държава, така че да има полза в бъдеще. Определено в Ирландия беше много вълнуващо и стимулиращо, защото това е една малка държава, която винаги има нужда от копродуценти, хората там са много европейски настроени, а и в Ирландия има невероятни писатели и разказвачи. Това беше чудесен материал за работа. Да финансираш кино не означава да казваш на хората какво да правят, не означава дори да възлагаш проекти. Всъщност означава да насърчаваш кинотворците да правят филмите, които те изпитват нужда да направят, да изразят себе си като артисти. В това се състои работата“, категоричен е Саймън Пери.

Накрая големият продуцент си пожела скоро да види български филм със силно послание и смела режисура.

Вижте също

Моделът „болница в болницата“- отговорът на набедените

След брифинга на прокуратурата за болниците от миналата седмица се повдигна въпроса за модела “болница …